Saturday, October 30, 2010

MINGGU 12 : JURNAL REFLEKSI

Salam Sejahtera untuk semua...
Pada minggu ini kami telah diperkenalkan dengan "Gendang 24 Musim"..
apakah itu itu "Gendang 24 Musim"?? Ia begitu asing dengan saya kerana selama saya belajar di dalm bidang muzik di UPSI, inilah pertama kali saya mendengar perkataan itu..Gendang 24 musim ini berasal dari Negara China. Maksud 24 musim itu adalah menggambarkan 24 musim di dalam kalendar pertanian bagi masyarakat cina di sana. Didalam permainan gemdang 24 musim ini terdapat 24 biji gendang digunakan dan setiap satu gendang itu di lukis kaligrafi bertulis cina yang mewakili setiap musim di dalam kalendar pertanian masyarakat cina.

Gendang yang digunakan adalah sama dengan gendang yang digunakan di dalam persembahan tarian singa. Gendang 24 musim ini menggabungkan permaianan gendang dan pergerakkan badan pemain gendang tersebut. Saya sangat tertarik dengan persembahan gendang 24 musim ini kerana ia merupakan satu yang baru kepada saya. Di Malaysia, gendang 24 musim ini telah diasakan oleh En Chen Wei Chong dari negeri Johor..Gendang 24 musim ini dimainkan oleh 24 orang lelaki dan 24 biji gendang Shigu. Pemain gendang akan memakai baju masyarakat cina yang menggambarkan pertanian.

Saya sangat tertarik dengan persembahan gendang 24 musim ini. Saya harap satu hari nanti saya akan dapat bersama-sama rakan yang lain untuk bermain gendang 24 musim ini..nantikannya....... =)

1 comments:

Teoh Koh Sing on October 31, 2010 at 7:07 AM said...

Harap hari itu akan datang....saya menantikan persembahan dari kamu hilmi......:)

Post a Comment

 

Blog Pelajar Kumpulan A

Blog Pelajar Kumpulan B

Blog Pelajar Kumpulan C

SMP2252 ZULHILMI Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template