Sedar tak sedar kuliah bagi kursus Muzik Tradisional Malaysia ini telah pun sampai ke minggu yang ke-9. Kepantasan menangani blog dan menggunakan blog juga menjadi semakin baik. Sebelum kuliah dimulakan pada minggu ini, saya dan rakan diberi penerangan dengan lebih lanjut lagi mengenai permainan alat muzik seperti rebab, gong, kesi dan sebagainya. Bukan itu sahaja, malahan kami juga diberi peluang untuk mendengar bagaimana alat itu dimainkan. Di samping itu, ada juga di antara kami diberi peluang untuk merasakan sendiri bagaimana untuk bermain dengan alat muzik tradisional ini.
Kuliah diteruskan lagi seperti biasa iaitu pembentangan daripada kumpulan yang sepatutnya membuat pembentangan pada minggu ini. Kumpulan ini ditugaskan untuk menkaji dengan lebih lanjut mengenai muzik tradisional Mak Yong. Walaupun tajuk ini telah dipelajari sebelum ini, namun demikian kajian yang dijalankan oleh kumpulan ini tidak kurang hebatnya. Mereka mencari maklumat dan fakta-fakta yang tersirat disebalik muzik tradisional Mak Yong ini untuk dikongsi bersama rakan-rakan yang lain.
Pembentang memulakan pembentangan dengan merungkai serba sedikit mengenai sejarah, asal usul Mak Yong. Mak yong merupakan sebuah seni lakon yang mempunyai ceritanya yang tersendiri. Cerita-cerita yang dipersembahkan di dalam seni muzik Mak yong ini di ambil juga daripada seni persembahan Menora dan sebagainya untuk menghasilkan sebuah jalan cerita yang menarik minat penonton. Mak yong bukan sahaja dipersembahkan sebagai hiburan malahan juga sebagai perubatan.
Persembahan Mak yong biasanya dimulakan dengan lagu mengadap rebab dan diikuti dengan tarian, lakonan dan muzik. Mak yong yang dipersembahkan di kawasan pedalaman biasanya dipentaskan di kawasan yang terbuka serta berlatarkan daun kelapa.
Bentuk-bentuk yang dipersembahkan di dalam seni persembahan Mak yong ditentukan dalam sistem gongan. Gongan merupakan sistem pusingan atau jangka masa tertentu yang ditentukan dengan pic-pic yang dihasilkan oleh gong. Irama di dalam seni persembahan Mak yong pula menggunakan 4 jenis timbre iaitu PAK, DUH, CAK, TING dan dipersembahkan dengan gaya meningkah.
Akhir sekali, saya sebagai pelajar muzik amat berbangga apabila kumpulan pembentang pada minggu ini memberi peluang kepada semua pelajar merasakan sendiri bagaimana tarian rebab dilakukan dan mengetahui serba sedikit langkah-langkah yang dipersembahkan kepada penonton.
Kuliah diteruskan lagi seperti biasa iaitu pembentangan daripada kumpulan yang sepatutnya membuat pembentangan pada minggu ini. Kumpulan ini ditugaskan untuk menkaji dengan lebih lanjut mengenai muzik tradisional Mak Yong. Walaupun tajuk ini telah dipelajari sebelum ini, namun demikian kajian yang dijalankan oleh kumpulan ini tidak kurang hebatnya. Mereka mencari maklumat dan fakta-fakta yang tersirat disebalik muzik tradisional Mak Yong ini untuk dikongsi bersama rakan-rakan yang lain.
Pembentang memulakan pembentangan dengan merungkai serba sedikit mengenai sejarah, asal usul Mak Yong. Mak yong merupakan sebuah seni lakon yang mempunyai ceritanya yang tersendiri. Cerita-cerita yang dipersembahkan di dalam seni muzik Mak yong ini di ambil juga daripada seni persembahan Menora dan sebagainya untuk menghasilkan sebuah jalan cerita yang menarik minat penonton. Mak yong bukan sahaja dipersembahkan sebagai hiburan malahan juga sebagai perubatan.
Persembahan Mak yong biasanya dimulakan dengan lagu mengadap rebab dan diikuti dengan tarian, lakonan dan muzik. Mak yong yang dipersembahkan di kawasan pedalaman biasanya dipentaskan di kawasan yang terbuka serta berlatarkan daun kelapa.
Bentuk-bentuk yang dipersembahkan di dalam seni persembahan Mak yong ditentukan dalam sistem gongan. Gongan merupakan sistem pusingan atau jangka masa tertentu yang ditentukan dengan pic-pic yang dihasilkan oleh gong. Irama di dalam seni persembahan Mak yong pula menggunakan 4 jenis timbre iaitu PAK, DUH, CAK, TING dan dipersembahkan dengan gaya meningkah.
Akhir sekali, saya sebagai pelajar muzik amat berbangga apabila kumpulan pembentang pada minggu ini memberi peluang kepada semua pelajar merasakan sendiri bagaimana tarian rebab dilakukan dan mengetahui serba sedikit langkah-langkah yang dipersembahkan kepada penonton.
0 comments:
Post a Comment