Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Pada minggu ini saya mengikuti kuliah hasil pembentangan daripada rakan-rakan yang membentangkan mengenai muzik tradisional keroncong dan kuda kepang. Kumpulan pembentang ini diberi tugasan untuk mengupas dengan lebih lanjut mengenai tajuk masing-masing.
Pembentangan dimulakan dengan penerangan mengenai muzik tradisional keroncong. Muzik tradisional keroncong ini merupakan muzik yang tidak asing lagi bagi saya kerana Fakulti Muzik dan Seni persembahan (Universiti Pendidikan Sultan Idris) ini juga mempunyai pasukan keroncong mereka yang tersendiri. Malahan kajian yang dijalankan oleh rakan-rakan saya yang membentang pada minggu ini juga melibatkan pemuzik di dalam pasukan keroncong ini. Mereka menerangkan satu-persatu bagaimana hendak bermain dengan alat-alat muzik yang terdapat di dalam ensemble keroncong ini. Mereka ini tidak kurang hebatnya jika hendak dibandingkan dengan pasukan keroncong yang lain.
Namun demikian, hasil kajian yang dibentangkan oleh kumpulan ini sedikit sebanyak telah membuatkan saya mengetahui dengan lebih lanjut lagi mengenai muzik tradisional keroncong ini. Bermula dari sejarah keroncong, keroncong dikatakan berasal dari Portugis manakala ianya di bawa masuk ke Malaysia oleh masyarakat Jawa yang merantau untuk berdagang serta mencari kerja di sekitar 1940-an. Seterusnya saya disajikan pula dengan evolusi alat yang berlaku di dalam ensemble keroncong ini. Misalnya, pada awal penubuhun ensemble ini, ukulele hanya diiringi oleh kentung bambu, tempurung kelapa dan sebagainya. Seterusnya alat muzik mandolin dimasukkan ke dalam ensemble ini sekitar abad ke-19 dan seterusnya lagi, harmonika pula dimasukkan ke dalam ensemble ini bagi memainkan melodi. Evolusi alat ini berlaku sehinggalah 7 alat terakhir yang menjadi alat tetap di dalam ensemble keroncong dipilih. Walau bagaimanapun ada juga ensemble keroncong yang akan menggunakan alat-alat tambahan ketika membuat persembahan. 7 alat-alat terakhir itu adalah:~
Pembentang juga menerangkan mengenai cara, fungsi dan bilangan penari yang terlibat di dalam sesebuah persembahan kuda kepang. Kuda kepang dipersembahankan di tempat yang terbuka. Jampi yang dibacakan oleh 'tok bomoh' menjadi pembuka di dalam sesebuah persembahan kuda kepang. Apabila muzik mula bergema, penari-penari atau pemain kuda kepang akan mula dibawa masuk ke gelanggang untuk beraksi. Setiap pergerakkan yang dilakukan oleh penari adalah mengikut rentak serta pola muzik yang dimainkan. Pada awalnya, muzik yang dimainkan agak membosankan dan pergerakkan penari kuda kepang juga menjadi perlahan. Semakin lama beraksi penari kuda kepang ini akan mula melakukan pergerakkan aneh dan luar biasa. Semasa penari berada di dalam keadaan demikian, muzik yang dimainkan juga menjadi semakin rancak.
Bilangan pemain yang terlibat di dalam sesuatu persembahan kuda kepang biasanya ialah 25 orang yang terdiri daripada 9 orang penari, 5 orang pemain muzik, 2 orang yang bertindak sebagai 'bomoh' pemulih dan 9 - 15 orang bertindak sebagai penjaga kawasan. Hal ini kerana, tanpa disedari penari-penari kuda kepang ini juga akan bertindak di luar kawalan dan menyerang para penonton yang datang.
Di samping itu, seni persembahan kuda kepang ini juga mempunyai pantang larangnya yang tersendiri,. Di antara pantang larang yang diutarakan oleh kumpulan pembentang merangkumi pelbagai aspek. Di antaranya adalah penari, kuda kepang, para penonton, pemain alat muzik dan sebelum memulakan tarian. Pantang larang sebelum memulakan tarian adalah jampian. Pantang larang bagi pemain atau penari kuda kepang pula adalah seperti tidak boleh melihat kain yang berwarna merah manakal pemain muzik pula mesti memainkan muzik mengikut keadaan penari kuda kepang pada ketika itu.
Persembahan kuda kepang biasanya dijalankan di tempat yang terbuka. Hal ini kerana kuda kepang tidak mempunyai gelanggang yang khusus untuk diadakan persembahan. Namun demikian, tempat yang menjadi pilihan untuk diadakan persembahan mestilah berukuran di antara 40 x 60 m.
Pembentangan dimulakan dengan penerangan mengenai muzik tradisional keroncong. Muzik tradisional keroncong ini merupakan muzik yang tidak asing lagi bagi saya kerana Fakulti Muzik dan Seni persembahan (Universiti Pendidikan Sultan Idris) ini juga mempunyai pasukan keroncong mereka yang tersendiri. Malahan kajian yang dijalankan oleh rakan-rakan saya yang membentang pada minggu ini juga melibatkan pemuzik di dalam pasukan keroncong ini. Mereka menerangkan satu-persatu bagaimana hendak bermain dengan alat-alat muzik yang terdapat di dalam ensemble keroncong ini. Mereka ini tidak kurang hebatnya jika hendak dibandingkan dengan pasukan keroncong yang lain.
Namun demikian, hasil kajian yang dibentangkan oleh kumpulan ini sedikit sebanyak telah membuatkan saya mengetahui dengan lebih lanjut lagi mengenai muzik tradisional keroncong ini. Bermula dari sejarah keroncong, keroncong dikatakan berasal dari Portugis manakala ianya di bawa masuk ke Malaysia oleh masyarakat Jawa yang merantau untuk berdagang serta mencari kerja di sekitar 1940-an. Seterusnya saya disajikan pula dengan evolusi alat yang berlaku di dalam ensemble keroncong ini. Misalnya, pada awal penubuhun ensemble ini, ukulele hanya diiringi oleh kentung bambu, tempurung kelapa dan sebagainya. Seterusnya alat muzik mandolin dimasukkan ke dalam ensemble ini sekitar abad ke-19 dan seterusnya lagi, harmonika pula dimasukkan ke dalam ensemble ini bagi memainkan melodi. Evolusi alat ini berlaku sehinggalah 7 alat terakhir yang menjadi alat tetap di dalam ensemble keroncong dipilih. Walau bagaimanapun ada juga ensemble keroncong yang akan menggunakan alat-alat tambahan ketika membuat persembahan. 7 alat-alat terakhir itu adalah:~
- Bioli (Violin)
- Seruling (Flute)
- Gitar
- Ukulele (Cuk)
- Tenor Banyo (Cak)
- Cello
- Double Bass
Setelah selesai pembentangan mengenai muzik tradisional keroncong, kuliah diteruskan lagi dengan pembentangan mengenai kuda kepang. Kali ini pula saya akan didedahkan dengan hasil kajian daripada rakan-rakan yang mengkaji dengan lebih mendalam mengenai kesenian yang terdapat di dalam permainan kuda kepang. Kuda kepang merupakan seni persembahan yang amat menarik .
Pembentangan oleh kumpulan ini dimulakan dengan merungkai mengenai sejarah di dalam seni persembahan kuda kepang. Kuda kepang dikatakan berasal dari Jawa. Nama lain yang diistilah bagi menggantikan kuda kepang adalah seperti 'jaran kepang' dan 'kuda lumping'. Jaran membawa maksud kuda manakala kepang bermaksud anyaman.
Terdapat 7 alat muzik utama yang digunakan semasa persembahan kuda kepang ini dijalankan iaitu:~
Pembentangan oleh kumpulan ini dimulakan dengan merungkai mengenai sejarah di dalam seni persembahan kuda kepang. Kuda kepang dikatakan berasal dari Jawa. Nama lain yang diistilah bagi menggantikan kuda kepang adalah seperti 'jaran kepang' dan 'kuda lumping'. Jaran membawa maksud kuda manakala kepang bermaksud anyaman.
Terdapat 7 alat muzik utama yang digunakan semasa persembahan kuda kepang ini dijalankan iaitu:~
- Gendang Jawa
- Gong
- Jidur
- Kenong Kuda Kepang
- Saron Peking
- Angklong
- Bonang
Seterusnya pembentang merungkai pula mengenai mengenai rahsia disebalik kostum yang dikenakan kepada setiap pemain yang terlibat di dalam seni persembahan kuda kepang ini. Kustom yang digunakan dan dipakai oleh pemain adalah ketopang atau tengkolok, seluar dijahit dengan batik jawa dan pakaian tradisi jawa kuno.
~pemain kuda kepang~Pembentang juga menerangkan mengenai cara, fungsi dan bilangan penari yang terlibat di dalam sesebuah persembahan kuda kepang. Kuda kepang dipersembahankan di tempat yang terbuka. Jampi yang dibacakan oleh 'tok bomoh' menjadi pembuka di dalam sesebuah persembahan kuda kepang. Apabila muzik mula bergema, penari-penari atau pemain kuda kepang akan mula dibawa masuk ke gelanggang untuk beraksi. Setiap pergerakkan yang dilakukan oleh penari adalah mengikut rentak serta pola muzik yang dimainkan. Pada awalnya, muzik yang dimainkan agak membosankan dan pergerakkan penari kuda kepang juga menjadi perlahan. Semakin lama beraksi penari kuda kepang ini akan mula melakukan pergerakkan aneh dan luar biasa. Semasa penari berada di dalam keadaan demikian, muzik yang dimainkan juga menjadi semakin rancak.
Bilangan pemain yang terlibat di dalam sesuatu persembahan kuda kepang biasanya ialah 25 orang yang terdiri daripada 9 orang penari, 5 orang pemain muzik, 2 orang yang bertindak sebagai 'bomoh' pemulih dan 9 - 15 orang bertindak sebagai penjaga kawasan. Hal ini kerana, tanpa disedari penari-penari kuda kepang ini juga akan bertindak di luar kawalan dan menyerang para penonton yang datang.
Di samping itu, seni persembahan kuda kepang ini juga mempunyai pantang larangnya yang tersendiri,. Di antara pantang larang yang diutarakan oleh kumpulan pembentang merangkumi pelbagai aspek. Di antaranya adalah penari, kuda kepang, para penonton, pemain alat muzik dan sebelum memulakan tarian. Pantang larang sebelum memulakan tarian adalah jampian. Pantang larang bagi pemain atau penari kuda kepang pula adalah seperti tidak boleh melihat kain yang berwarna merah manakal pemain muzik pula mesti memainkan muzik mengikut keadaan penari kuda kepang pada ketika itu.
Persembahan kuda kepang biasanya dijalankan di tempat yang terbuka. Hal ini kerana kuda kepang tidak mempunyai gelanggang yang khusus untuk diadakan persembahan. Namun demikian, tempat yang menjadi pilihan untuk diadakan persembahan mestilah berukuran di antara 40 x 60 m.
Demikianlah berakhirnya sesi pembentangan pada minggu ini. Berikutan itu, saya sedikit sebanyak telah mengetahui dengan lebih mendalam mengenai kedua-dua seni persembahan ini. Saya berharap agar seni persembahan yang cukup menarik untuk dipertontonkan ini akan sentiasa di berada di hati kita supaya ia tak luput di telan zaman. Sudah menjadi tanggungjawab kita untuk memelihara kesenian yang kita miliki ini bersama supaya generasi muda kelak mereka akan kenal dari mana asalnya muzik tradisional yang kita miliki pada hari ini.
Sekian Terima Kasih
0 comments:
Post a Comment